زمان مطالعه: 7 دقیقه

مراقبت از کفش برای جلوگیری از چین و چروک

بجای ور رفتن با قدمها و اعصاب خودتان! اینکه مواظب باشید کفشهایتان تا نشود که مبادا ترک میخورد یا میشکند، کفش خوب بخرید و نگهداری آن را بیاموزید. باشماق در این مقاله نکات لازم را برای جلوگیری از ترک خوردن کفش ذکر میکند. ترک خوردن همیشه به این معنی نبوده و شما شاید منظورتان جلوگیری از چین و چروک روی کفش باشد.

جنس کفش در جلوگیری از ترک خوردن کفش

همه چیز به رویه کفش برمیگردد. طبیعتا ما مربوط به کفشی صحبت میکنیم که رویه آن از چرم (مصنوعی و طبیعی) باشد و درمورد کفشهای با جنس رویه بافت، پارچه و کتان امکان ترک برداشتن و شکستن منتفی است. مقاومترین نوع رویه مربوط به این موضوع، چرم طبیعی است و بعد از آن چرم صنعتی باکیفیت است. این نکته را همیشه در نظر بگیرید که انواعی از چرم وجود دارد که از چرم صنعتی بیکیفیت هم بدتر هستند! یعنی چرم داریم تا چرم و این وحی منزل نیست همین که نام چرم آمد چشم بسته از بابت کیفیت آن مطمئن شویم.

چه کسی یک جفت کفش چرمی خوب را دوست ندارد؟ چرم یک ماده فوق العاده همه کاره و محکم است که می تواند مد روز، کاربردی یا هر دو باشد! اما ترک‌های چرم می‌تواند ظاهر آن‌ها را خراب کند و به طور بالقوه منجر به پارگی شود. از آنجایی که چرم یک ماده طبیعی است، در صورت قرار گرفتن در معرض گرما یا عدم نگهداری مناسب می تواند خشک شود و ترک بخورد. خوشبختانه، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از ترک خوردن چکمه های خود و ترمیم ترک های جزئی در صورت ایجاد شدن، انجام دهید. در تمامی روشهای زیر، ابزارهای اشاره شده را میتوانید از فروشگاههای کفش و چرم و  همپچنین از فروشگاههای لوازم کفاشی بخرید و یا آنلاین سفارش دهید.

سرما و زمستان: بیشترین آمار شکستن کفش به فصل زمستان مربوط میشود. در زمستان شما سفره مقاوم را در هوای آزاد نگه دارید وقتی منجمد شد آن را خم کنید. چه اتفاقی می افتد؟ میشکند. درست همین اتفاق سر کفشها می اید. عده ای معتقد هستند که در کفشهای چرمی این اتفاق نمی افتد. اما عملا طبق تجریه حتی کفش چرمی برند نیز در سرما و زمستان میشکند. چرا؟ علت این است که کفش را بعد از مصرف در هوای آزاد سرد و زمستان نگه میدارند نه در فضای بسته و گرم. رویه کفش منجمد میشود و صبح بهنگام پوشیدن رویه کفش میشکند. شما میتوانید همین تست را در قسمت فریزر یخچال هم آزمایش کنید. بعضی تولیدیهای باتجربه از این روش برای آزمون کیفیت رویه خریداری شده استفاده میکنند. آنها تکه ای از رویه کفش را در فریزر منجمد میکنند و بعد آن را خم کرده و عکس العملش را برای تصمیم گیری خرید رویه بعنوان مواد اولیه استفاده میکنند.

 

روشهای جلوگیری از ترک خوردن کفش مصنوعی و طبیعی

روشها برای تمام انواع کفش با رویه چرم هستند. یعنی روشهایی برای جلوگیری از ترک خوردن کفش با چرم مصنوعی یا طبیعی. بعضی نکات به ویژگی های خاص چرم طبیعی اشاره دارد، این نکات کمابیش در چرم صنعتی هم صادق است. بیاد داشته باشید اگر چرم طبیعی بهترین جنس رویه کفش بود، انگاه الان تمام محصولات برند نایک از چرم مصنوعی ساخته نمیشد.

 

کفشهایتان را تمیز نگه دارید.

جلوگیری از ترک خوردن کفش

1- با دستمال و پارچه نرم و خشک، آلودگی و گردغبار را از روی کفشهایتان پاک کنید. تمیز بودن کفش برای جلوگیری از ترک خوردن کفش مهم است.

2- لکه ها و آلودگی های سخت-پاکشو روی کفش را با آب و صابون و برس نایلونی پاک کنید. سپس با پارچه ای انها را خشک کنید.

3- با shine cloths ( دستمال برق-انداز) مثل حالت پولیش زدن روی کفش ها بکشید. به این نوع دستمال در ایران دستمال چندکاره هم میگویند.

4- روی چین چروک چرم، روغن کرچک بکشید. روغن کرچک (به انگلیسی: Castor oil) یک روغن گیاهی است که از لوبیا کرچک گرفته می‌شود. روغن کرچک از تبدیل چین و چروک به شکستن جلوگیری میکند. شما میتوانید در هربار پوشیدن کفش، از این روغن استفاده کنید.

5- از شامپو با PH پایین برای زدودن بوی بد کفشها استفاده کنید. کمی شامپو و آب داخل کفشها ریخته و با برس دسته دار یا دستمال داخل کفشها را بشویید. سپس خشک کنید. برای اطلاع از دیگر روشهای از بین بردن بوی بد کفش این مقاله را هم میتوانید مطالعه کنید. همچنین است اهمیت استفاده از کفی چرم

مقاله مرتبط: تمیز کردن کفش سفید

 

مراقبت از کفشهای چرم

جلوگیری از ترک خوردن کفش

1-قبل از اولین مصرف از اسپری مخصوص محافظ چرم استفاده کنید.

2-قبل از استفاده، چند روز تا یک هفته در خانه کفش را بپوشید. این باعث میشود کفش نرمی و فرم لازم را به خود بگیرد. میتوانید از نرم کننده چرم هم بدین منظور استفاده کنید.

3- زمانی که فصول بارانی یا محیط خیس، کفش چرمی میپوشید از بیزواکس (واکس موم عسل) استفاده کنید. این ماده طبیعی از موم عسل بعمل می اید و مصارف بهداشتی و دارویی هم دارد. کمی از بیزواکس را به یک دستمال مالیده روی کفش بکشید.

4-از نرم کننده استفاده کنید. نرم کننده بصورت های مختلف مثل روغن، اسپری یا کرم عرضه میشوند. هفته ای یکبار (حداقل ماهی یکبار) از آن برای کفشهایتان استفاده کنید. آیا نان خمیری میشکند یا نان خشک؟! کفشها را خیلی خشک نگه ندارید.

5-برای کفشهای چرمی نبوک یا جیر از اسپری نیکواکس استفاده کنید. نیکواکس نام شرکتی است که محصلات ضدآب کننده و محافظتی میسازد.

6- از کرم مِلتونیون هفته ای یکبار استفاده کنید. این محصول ساخته شرکتی استرالیایی بهمین نام است که بیش از 130 سال قدمت دارد. ملتونیون موجب محافظت چرم، نرمی و براقی آن میشود.

7- با اینکه کفش چرمی شما ضدآب است اما لازم است که آنها را خشک نگه داریم پس داخل و بیرون کفش را بعد از هربار استفاده در باران و محیط خیس با یک دستمال خشک کنید. هر چه زودتر بتوانید رطوبت اضافی را جذب کنید، بهتر است. اگر چرم برای مدت طولانی خیس بماند، رطوبت می تواند رویه کفش را تاب دهد و حتی رنگ آن را تغییر دهد.

8- کفشها را هوای آزاد و خشک نگه دارید و از نگه داشتنشان در محیط گرم خودداری کنید. همچنین از خشک کردن کفش با سشوار خودداری کنید چون باعث خشک-سوزی و ترک برداشتن کفش میشود. همان کاری که آفتاب و اشعه فرابنفش آن برای کفش انجام میدهد. پس کفشهای چرمی را زیر آفتاب هه قرار ندهید: خشک-سوز شده ترک برمیدارند. هوای آزاد و خشک بهترین نوع فضای نگه داری است.

نگه داری کفش

جلوگیری از ترک خوردن کفش

1- از قالب چوبی استفاده کنید. داخل کفش چرمی خود قالب چوبی بگذارید تا از خم شدن و ترک برداشتن جلوگیری شود. قالب چوبی تکه چوبی است که شکل پا دارد و به قالب پلاستیکی که در کارخانجات کفش استفاده میشود شبیه است. این روش بهتر از روی هم ریختن کفشها در کلوزت یا جاکفشی است. اگر به قالب چوبی کفش دسترسی ندارید میتوانید داخل کفش را از کاغذ باطله، روزنامه و نایلون پلاستیکی پر کنید.

2- کفشها را دور از تابش مستقیم آفتاب در یک محیط با تهویه مناسب نگه داری کنید. کفشها را در جریان هوای ازاد مثل جاکفشی و کلوزت (اتاق لباس) نگه داری کنید و از نگه داری انها در زیرشیروانی و زیرزمین خودداری کنید.

3- روی کفشها اسپری نیکواکس بزنید و داخلش را با روزنامه پر کنید. این کار را برای کفشهایی انجام دهید که خیس هستند.

4- اگر حیوان خانگی دارید نگه داری کفشها در کمد الزامی است. برای حیوانات خانگی، کفش از اسباب بازی و وسایل مخصوص آنها برایشان جالب تر است. آنها میتوانند با چنگالها و دندانهایشان بسادگی به کفشهایتان آسیب بزنند. برای همین کفشها را در کلوزت، جاکفشی یا یک قفسه و طاقچه و جایی که غیرقابل دسترس باشد نگه داری کنید.

 

تعمیر کفشهای ترک برداشته

چروک و خوردگی و زدگی پوتین

1- با یک دستمال و برس نرم و مرطوب کفش را پاک کنید. مطمئن شوید گردوغبار داخل چین و چروک ها پاک شده اند.

2- برای تمیزی بیشتر، کفش را با صابون چرم بشویید. به صابون چرم، صابون سراجی یا صابون زین اسب هم میگویند. اگر تهیه این صابون کار دم دستی نیست از ترکیب آب ولرم و صابون بچه استفاده کنید.

3- داخل کفش را با روزنامه یا پارچه کهنه پر کنید تا شکل کفش حفظ شود. آنقدر پرکنید تا چین و چروک برجسته شوند.

4- روغن راسو را با پشت یک قاشق فلزی روی چین و چروکهای کوچک بکشید. این روغن از چربی موجود در پوست حیوان راسو بدست می اید و برای چین و چروک چرم بسیار عالی عمل میکند. این روغن بمحض استفاده چین و چروک را حذف نمیکند اما آنها را محو میکند یعنی دیگر زیاد به چشم نمیزنند. اگر در مورد روغن راسو بیش از این کنجکاوید مقاله انگلیسی زبان روغن راسو را مطالعه کنید.

5- چروک بزرگ را با  بتونه چرم پرکرده و بعد از خشک شدن، روی آنها سمباده بکشید. بتونه چرم با نام انگلیسی Leather filler یک خمیر بر پایه آب است. از پارچه و کارد استفاده کنید تا مطمئن شوید چاله چوله ها کاملا پر شده اند. حدود 5 دقیقه منتظر بمانید تا بتونه خشک شود.  سپس با سمباده سطح را صاف کنید.

6- کفش را واکس بزنید. واکس همرنگ کفش انتخاب کنید و با یک پارچه کهنه به شکل دایره ای روی کفش بکشید تا سطوح آن صاف شود.

 

باشماق در تهیه این مقاله از توصیه های خانم مالیکا شارما، تکنسین معتبر مراقبت از چرم، استفاده کرده است. Mallika یک تکنسین حرفه ای مراقبت از چرم است و در شرکت معتبر جهانی مراقبت از چرم LTT در بریتانیا آموزش دیده است. برخی لوازم موردنیاز برای این مقاله را شاید بتوانید از شرکت واکس ستاره تهیه کنید. مفتخریم باشماق در تهیه و انتخاب مدلها، بهترین کیفیت موجود و در دسترس را برای فروش گلچین میکند.

 

 

سوالات مربوط به این مقاله:

چرا کفش میشکند؟

چگونه از ترک خوردن کفش جلوگیری کنیم؟

چگونه از ترک خوردن کفش با رویه چرم صنعتی جلوگیری کنیم؟

ایا کفش چرم هم میشکند؟

چگونه از کفشهای چرمی خود مراقبت کنیم؟

چگونه از پوتین های چرمی خود محافظت کنیم؟

چگونه از کیف و کاپشن چرمی خود محافظت کنیم؟

زدگی کفش، خوردگی کفش، پاک کردن زدگی کتونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *