زمان مطالعه: 7 دقیقه

 

از بین بردن بوی کفش

یکی از نکات ختم کلامی مقاله از بین بردن بوی بد کفش از سایت باشماق (تخصص کفش) در همین ابتدا همین است: از خرید یا پوشیدن کفشی که آستر داخلی آن، فوم (چرم صنعتی) است خودداری کنید.

چرا پاها بو می‌دهند؟

به طور کلی، تکثیر باکتری ها منجر به بدبو شدن کفش می شود. این موجودات کوچک، به تعداد زیاد، روی پاهای شما رشد می کنند. آنها در روند تکثیر خود اسیدهای آلی، متان تیول، اسید ایزووالریک و اسید پروپانوئیک را به عنوان مواد زائد تولید می کنند. این نوع از باکتری ها مضر نیستند. با این حال، می توانند بوی بدی از خود به جا بگذارند. عجیب نیست که پاهای ما بو بدهند اگر بدانید که در این ناحیه با وسعت کم، حدود 25000 غده تعریق وجود دارد. پس طبیعی است که در شرایط بسته و محیط گرم، به سرعت پاها عرق کنند. وجود جوراب در پا این تعریق را تشدید کرده و سبب می‌شود، محیطی مرطوب و آماده برای رشد باکتری‌ها روی پا، کفش و جوراب‌ها ایجاد شود. این باکتری‌ها از چربی‌های روی پوست تغذیه کرده و شروع به تجزیه می‌کنند و این همان لحظه‌ای است که متاسفانه بوی بدی آزاد می‌شود که بسیار آزار دهنده است.

برخی شرایط خاص نیز می‌توانند شدت این تعریق را افزایش دهند و بوی بد بیشتری آزاد کنند. برای مثال محققان می‌گویند حدود ۱۵ درصد از افراد به علت وجود باکتری (Kyetococcus sedentarius) بوی بدتری را تجربه می‌کنند. علاوه بر این، بسته بودن کامل کفش، گرمای هوا، تحرک بیشتر، جنس بد کفش و… می‌تواند این موضوع را تشدید کرده و ما را با مشکل جدی بوی بد پا و کفش آزار دهد.

 

پیشگیری برای از بین بردن بوی بد کفش

قبل از اینکه بعدا نیاز باشد دنبال بهترین درمان برای دیابت بگردید از همین الان نوشابه را حذف کنید! خلاصه تمام اقداماتی که بعنوان پیشگیری از بوی بد کفش میشود انجام داد لیست میشود:

  1. از خرید کفش با آستر فوم صرف نظر کنید. حتی اگر فروشنده از واژه های لاکچری مثل: چرم صنعتیه خانم! استفاده کند. کلا استفاده از کلمه چرم برای نامیدن فوم، مصرف کننده را به اشتباه می اندازد. مهم این است که چرم طبیعی نیست. فوم یا چرم صنعتی به زبان عرف همان مشما است. مشما و مالش پا مستقیما بو تولید میکند. هم اینکه مشما منفذی برای تنفس پا ندارد و هوا محبوس شده پا بو میگیرد.
  2. کفش با آستر چرم بخرید.حالا اگر رویه هم چرم بود بهتر. معمولا کفشی که رویه آن چرم باشد در نصف موارد آستر آن هم چرم است. اما اینکه آستر چرم باشد و رویه فوم، نادر است. در تمام مقاله منظور از چرم، چرم طبیعی اعم از پوست گوسفند، بز یا گاو است. آستر معمولا از پوست بزی استفاده میشود. مقاله مرتبط: چرا کفش چرم بپوشیم؟
  3. کفش رویه پارچه بخرید. کفش های با رویه کتان، پارچه یا بافت، بعلت داشتن منافذ گردش هوا کمترین احتمال بودار شدن کفش و پا را دارند. اغلب اسپرتها (کتانی) با رویه بافتی و پارچه هستند. پس ما در خرید اسپرت با رویه پارچه کمتر مشکل داریم. از کفش‌هایی با جنس مرغوب که امکان تنفس را به پاها می‌دهند، به خصوص در فصل تابستان استفاده کنید.
  4. از کفی چرمی استفاده کنید. کف، قسمت داخل نمایان کفش است. کف معمولا از جنس پفکی است که یک لایه توری به آن چسبانده شده است (لمینت شده). جالب است بدانید تعویض کفی کفش با نوع چرم آن، تا چه اندازه از احتمال بوی کفش میکاهد. نکته جالبتر این است که هرنوع کفشی با هرقیمتی که باشد، با هزینه ریز کفی چرم، یک ورژن و کلاس، ارزشمندتر میشود. یعنی هم ارزان است هم ساده. مصرف کننده بعلت ارزان بودن و سادگی این مطلب را بیشتر عمل میکند. آمار فروش کفی چرم در سایت باشماق نشاندهنده این مهم است. شما میتوانید صفحه مربوط به کفی چرم کفش فروشگاه باشماق را ببینید و استفاده کنید.
  5.  از کفش بیگاری نکشید! برای هر کاری کفش مخصوص به آن را داشته باشید. طبیعی است کفشی که با آن توپ بازی کردید احتمالا بو خواهد داد. فعالیت های فیزیکی مثل انواع ورزش یا کار، کفش مربوط به خود را میطلبد.
  6. آب عامل بو هست. اگر باران و برف است، یا در محیطی خیس کار دارید، لازم است کفش ضدآب بپوشید.  هرگونه نفوذ آب به داخل کفش میتواند بسادگی عامل بوی بد کفش شود. حتی تابستان هم میتواند این اتفاق بیافتد. کفش را خشک نگه دارید. کفشها را در هوای آزادی که بتواند رطوبتش را از دست بدهد، قرار دهید. جاکفشی در هوای آزاد و این برعکس مدلی است که اکثر کابینت کارها کار میکنند.
  7. از خرید کفش با کفی فوم خودداری کنید. و اگر مجبور به خرید آن مدل خاص هستید کفی آن را به نوع چرمی یا حداقل به نوع پارچه تعویض کنید. همچنانکه آستری فوم موجب بوی بد است، کف فوم هم موجب گندیدن کفش میشود.
  8. کفش با آستر پارچه بخرید. آستری کفش نه چرم است نه فوم. سومین و متداولترین آستری در کفش مخصوصا اسپرت، نوع پارچه آن است. بهتر از فوم اما به چرم نمیرسد. این نوع آستری بخودی خود مانع بوی کفش میشود. اگر چرم همیشه گزینه مناسبی برای تولید کفش بود الان باید نصف محصولات برند نایک امریکا از چرم ساخته میشد که چنین نیست. امروزه انواع مواد مصنوعی بصورت فنی و تخصصی طوری ساخته میشود که احتمال بو در آن ها کلا منتفی است.

 

مقاله مرتبط: انواع رویه کفش

روش از بین بردن بوی بد کفش

کفش خریدیم یا داریم. کفش بو میدهد. الان چه کنیم؟

  • نظافت پا. پای خوشبو در کفش مناسب. اگر دستتان کثیف است، نوع دستکش در کثیفی و بوی دست تاثیری نخواهد داشت. پای تمیز و خیس هم عامل بو میشود. برای پوشیدن کفش، پاهایتان تمیز و خشک باشند.
  • اسپری مخصوص استفاده کنید. بهتر است بدانید خوشبختانه متخصصان و تولید کنندگان محصولات بهداشتی به فکر راه حلی برای این حل معضل بوده‌اند و اسپری‌هایی را تولید کرده‌اند که می‌توانند بوی بد پا و کفش شما را از بین ببرند. برخی از این اسپری‌ها و پودرهای بوگیر، مخصوص کفش‌ها هستند و شما می‌توانید بعد از در آوردن کفش‌ها از این مواد استفاده کنید. برخی از اسپری‌ها نیز باید به پاها اسپری شوند که می‌توانند جلوی تعریق بیش از حد پا را گرفته و باکتری‌های آن را از بین ببرند.
  • بیماری پا عامل بو. اگر پایتان بیماری خاصی مثل واریس دارد، تحمل کنید دوره بیماری بگذرد و  یا این مورد را با دکتر خود درمیان بگذارید. ببینید دکتر طبق تجربه چه پیشنهادی میدهد.
  • ورزشکاران ناگزیر هستند مرتب پا و کفش خود را بشویند. این از ورزشی به ورزش دیگر متفاوت است. درحالی که بدنسازی کمترین تعریق پا را دارد، فوتبال بعلت درگیری بیشتر پا آنهم در محیط بیرون، بیشتر نیاز به شستن پیش می آید. اگر کفشتان بو میدهد نگاهی به ورزش خود بیاندازید! و در نظر بگیرید شستن پا و کفش یکی از الزامات این ورزش است و خود و دیگران را از شر بوی بد پاهایتان رها سازید.
  • جوش شیرین: تکنیک اول: در این روش، شما باید یک چهارم فنجان جوش شیرین، یک چهارم فنجان بیکینگ پودر و یک دوم فنجان نشاسته ذرت را با هم مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را در یک جفت جوراب نخی بریزید یا آن را در هر دو کفش خود بپاشید و بگذارید تا دوازده ساعت بماند. همچنین، می توانید چند قطره از اسانس مورد علاقه خود را به ترکیب جوش شیرین اضافه کنید. تکنیک دوم: شما می توانید فقط جوش شیرین را داخل کفش بپاشید و بگذارید حداقل بیست و چهار ساعت در آن بماند.
  • سرکه: ماهیت سرکه این است که بوهای بد را برطرف کرده و باکتری های موجود در کفش را از بین ببرد. در این روش، سرکه سفید را با آب به مقدار مساوی و در یک بطری اسپری ترکیب کنید. محلول به دست آمده را داخل کفش اسپری کنید و اجازه دهید تا خشک شود. نکته حائز اهمیت این است که قبل از استفاده از محلول، کفش های خود را به خوبی تمیز کنید.
  • صابون: روش پیشنهادی بعدی ما، از بین بردن بوی کفش با صابون است. ابتدا، یک تکه صابون خشک را در هر کفش بگذارید و اجازه دهید که دوازده ساعت در آن بماند. صابون باکتری ها را از بین می برد. در واقع، صابون بوی بد کفش را جذب کرده و آن را با رایحه ای ملایم جایگزین می کند.
  • انجماد: به طور کلی، منجمد کردن یا فریز کردن برخی از باکتری ها را از بین می برد. شما می توانید از این روش استفاده کنید و کفش هایتان را در فریزر قرار دهید تا از بوی بد آن خلاص شوید.
  • تعویض: اگر از تمامی روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش خود استفاده کرده اید و همچنان این مشکل رفع نشده است، بهتر است که کفش جدیدی را تهیه کنید. بوی بد میتواند جوابی باشد بر این که، کی کفش بخریم. همچنین به خاطر داشته باشید که علت بوی بد همیشه ناشی از کفش نیست. ممکن است که پای شما دچار بیماری قارچی شده باشد. اما بعضا آلودگی کفش در حدی است که دیگر شستن و تکنیک جواب نمیدهد. استفاده از کفش در محیط شیمیایی خاص میتواند نمونه دلیل این اتفاق باشد.
  • نمک: در واقع، نمک ماده ای آنتی باکتریال است. همچنین رطوبت اضافی، بوهای بد و باکتری های موجود را نیز از بین می برد.
  • پودر پا بزنید. اگر پاهای شما عرق می کند، صرف نظر از آب و هوا، پیشگیری مهم است. پودر پا مانند Squeaky Cheeks می تواند به جذب رطوبت اضافی و خشک نگه داشتن پاهای شما کمک کند. حتما بین انگشتان پا را تمیز کنید تا رطوبت از بین برود و در صورت استفاده مکرر از تجمع پودر جلوگیری کنید. اگر به جای پاهایتان مشکل کفش شماست، ممکن است پودرهای جاذب بو را به داخل کفش خود اضافه کنید. سعی کنید جوش شیرین یا پودرهای مارک دار را که مخصوص کفش طراحی شده اند امتحان کنید. تحقیقات نشان داده است که جوش شیرین به از بین بردن بو کمک می کند.
  • جوراب نخی. از جوراب‌های پلاستیکی استفاده نکرده و بجای آن جوراب‌های نخی بپوشید. پلاستیک می‌تواند سبب عرق بیشتر پاها شود.
  • پوست لیمو ترش را در کفش خود قرار دهید تا بوی بد آن را از بین ببرد.
  • چای کیسه‌ای و سرکه سفید نیز می‌توانند بوی بد کفش را از بین ببرند.
  • ذغال: می‌توانید از ذغال برای رفع بوی بد کفشهایتان استفاده کنید. پس میتوان کفی های زغالی را امتحان کرد. برخی شواهد نشان می دهد که زغال چوب به از بین بردن بوها کمک می کند. هیچ مطالعه ای بررسی نکرده است که آیا زغال به از بین بردن بوی بد کفش کمک می کند یا خیر. با این حال، ممکن است محصولاتی تجاری پیدا کنید که از زغال چوب برای از بین بردن بوها استفاده می کنند. به عنوان مثال، سعی کنید یک جفت کفی مبارزه با بو دکتر شول با بوی بد را در کفش های مورد علاقه خود قرار دهید تا به آنها کمک کنید تنفس کنند و هر گونه بو را از بین ببرند.

مقاله مرتبط: تمیز کردن کفش سفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *