زمان مطالعه: 4 دقیقه

تمیز کردن کفش سفید با دست

در ابتدا قبل از اینکه فرصت ادامه همراهی با مقاله را داشته باشید یا نه این را بدانید که تمیز کردن کفش سفید و شستن کفش ها در ماشین لباسشویی کاری غلط و غیربهداشتی است.

ادامه مقاله: امروزه در دنیای مد و فشن، کفش سفید بسیار محبوب است. تنها نقطه ضعف کفش سفید این است که نسبت به دیگر رنگها زود کثیف نمی شود! بله، بلکه تمام کفش ها کثیف میشوند اما کثیفی در سفید بهتر دیده میشود. بهمین دلیل در عرف: لباس و کفش سفید زود کثیف میشه، میگویند. بیشترین نوع کفشی که تمیزکردن آن مدنظر عموم است، نوع اسپرت یا کتانی است. چراکه استفاده از کفش سفید چرمی و مجلسی نادر است. بدین ترتیب ما درحال مطالعه برای تمیز کردن کتانی سفید هستیم. استفاده از واژه روش تضمینی برای شستن کفش بی معنی است چراکه هرطور که بشویید پاک خواهد شد!

چرا تمیز کردن کفش سفید؟

تمیزی، نظافت، حفظ بهداشت فردی و عمومی، رفع بوی بد کفش و پا از جمله انگیزه ما برای این کار است. چون کثیفی در سفید بهتر دیده میشود.

 

تمیزکردن کفش سفید با دست

ما مجبوریم از دست برای تمیز کردن کفش استفاده کینم حتی زمانی که از ماشین کهنه شور برای اینکار استفاده میکنیم باید بادست، گل و لای و آلودگی های بزرگ را از کفش جدا کنیم. دستکش، مسواک، پارچه نرم، یک تکه اسفنج، حوله کاغذی، صابون مایع، ریکا، وایتکس، پودر بچه، نوشابه گازدار، شامپو، سرکه، خمیردندان، جوش شیرین، پاک کن مدادخودکار و آب گرم عموما لوازم تمیز کردن کفش هستند.

 

  • تمیزکردن کفش سفید پارچه ای: ساده ترین روش، لگن تشتی با ابگرم همراه پودرلباسشویی (تاید) است که کفش را داخل آن می اندازیم بعد مدتی که کاملا خیس شد، آنرا با دستانی دستکش دار، میفشاریم و مثل پارچه آنرا میشوییم. چندین بار آب تشت را خالی و پر میکنیم تا کفش عاری از پودر، کاملا تمیز شود.
  • تمیزکردن کفش سفید چرمی: ساده تر از پارچه است. با اسفنجی آغشته به تاید یا ریکا روی آن میکشیم تا تمیز شود. بعد با اسفنج یا پارچه خیس تمیز (یا باهمان اسنج که با اب شستیم) آنقدر با آب روی کفش میکشیم که پساب آن محو شود. همچنین، باید کف کفش را پاک کنید. می توانید از اسفنج برای این کار استفاده کرده و سپس پارچه تمیز مرطوبی را روی آن بکشید. وقتی کف کفش به طور کامل تمیز شد، یک دسته حوله کاغذی بردارید و داخل کفش را پر کنید. این کار رطوبت داخل کفش را جذب می کند و به حفظ شکل آن کمک می کند.
  • شست شو با مواد غلیظ مثل وایتکس: مایع سفید کننده یا وایتکس برای شستشوی کفش هایی سفیدی که لکه های شدید دارند، مناسب است. همچنین برای شستن کفشهای کار. باید در استفاده از این ماده شیمیایی محتاط باشید. وایتکس بسیار خطرناک بوده و در صورت استفاده نامناسب می تواند باعث تحریک پوست و مشکلات تنفسی شود. زمانی که می خواهید از آن استفاده کنید، دستکش داشته باشید. همچنین در اتاقی با تهویه مناسب این کار را انجام دهید. برای تمیز کردن کفش سفید با وایتکس، آب گرم را به نسبت پنج به یک با آن مخلوط کنید. اگر زیاد از حد از سفید کننده استفاده کنید، کفش های شما زرد خواهد شد. کثیفی ها و لکه ها را با استفاده از مسواک یا اسفنج آغشته به وایتکس و آب گرم تمیز کنید. در مرحله بعد، حوله میکروفایبر را با محلول آماده شده، مرطوب کرده و روی کفش خود بکشید. در انتها، کفش ها را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. آن ها را در اتاقی با تهویه مناسب قرار دهید تا خشک شوند.
  • موارد خاص: اگر رنگ روی کفش افتاده باید از بنزین و در صورت پاک نشدن از تینر استفاده کنیم. در استفاده از تینر دقت کنید که بسیار غلظ است و میتواند به جنس رویه کفش آسیب وارد کند.
  • پاک کننده: یکی دیگر از روش های شستن کفش چرم سفید، استفاده از پاک کننده ای به نام میسلار واتر است. در این مورد شما باید یک پارچه سفید را مرطوب و آغشته به ماده پاک کننده کرده و از آن برای پاک کردن کفش خود استفاده کنید. همچنین این روش برای تمیز کردن کفش هایی با بافت جیر نیز مناسب است. با این وجود، لکه ها و کثیفی های ناشی از موادی مانند روغن با این تکنیک پاک نخواهند شد.

تمیزکردن کفش سفید با ماشین لباسشویی

تمیزکردن کفش سفید با ماشین لباسشویی

این عنوان غلط است! کدامیک از شما حاضرید با بدن برهنه کف کوچه ای دراز بکشید که همین الان آب ماشینن زباله روی آن ریخته شده است! همانطور که ابتدای مقاله اشاره شد، کفشی که با کف خیابانها و کوچه های کثیف وآلوده و محلهای غیرفرشی در تماس بوده، شست شوی آن با ماشین لباس-شویی عاقلانه نیست، لباسهایی که مستقیما با بدن و پوست ما در تماس هستند. بهتر که نه؛ بلکه لازم است از ماشین کهنه شور برای این منظور استفاده کینم. اغلب کفش های پارچه ای را می توان توسط ماشین کهنه شور شست. با این وجود، اگر در بافت آن ها از متریال دیگری مانند چرم یا جیر استفاده شده باشد، باید از روش های دیگری برای شستشو استفاده کنید. مراحل شستشو توسط ماشین کهنه شور شامل موارد زیر است:

  • توری های کفش را جدا کرده و در محلول آب و جوش شیرین خیس کنید.
  • سپس کفش را داخل یک کیسه طوری قرار داده، کیسه را ببندید سپس کیسه کفش را داخل ماشین قرار دهید.
  • مقدار کمی مایع لباسشویی استفاده کنید. شوینده هرچه ملایم تر باشد بهتر است.
  • دستگاه را با آب سرد و در کمترین و ملایم ترین چرخش تنظیم کنید.
  • پس از اتمام کار، کفش ها و بند های آن را در هوای آزاد خشک کنید.

بدین ترتیب شستن دمپایی های روفرشی با ماشین لباس-شویی اشکالی ندارد. همچنین برای پاک کردن لکه خشک کفش جیر میتوانید از پاک کن استفاده کنید و برای پاک کردن لکه های زرد رنگ زیره کفش، میتوانید از خمیردندان سفید استفاده نمایید.

پرسش و پاسخ تمیز کردن کفش سفید

  • بهترین روش شستن؟ به جنس کفش بستگی دارد.
  • شستن کفش همراه لباس در ماشین؟ فقط اگر کفش مدنظرتان دمپایی روفرشی باشد. سایر کفشها فقط با ماشین کهنه شور
  • خطر در شستن کفش؟ عدم دقت در ماده ای که برای شستن استفاده میکنید وقتی جنس کفش شما حساس هست. کفش هرچه حساس تر، برند و گران تر، مواد استفاده ملایم تر باشد.

 

– یکی از منابع قسمت ماشین شوری: سایت شرکت امریکایی لوازم خانگی ویرلپول

– اگر میخواهید انواع جنس رویه کفش را بدانید این مقاله را هم بخوانید: انواع رویه کفش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *