زمان مطالعه: 4 دقیقه

کی باید کفش جدید بخریم؟ از کجا بفهمیم که کفش های ما عملکرد سابق خود را از دست داده اند؟ برای اینکه پاسخ این سوالات را بدانید، باید کفش های قدیمی خود را از چند جهت بررسی کنید. در ادامه این مطلب متوجه خواهید شد که آیا باید کفش تازه ای برای خود تهیه کنید یا خیر.
هنگامی که یک جفت کفش را روزانه استفاده می کنید و با پوشیدن آن ها احساس راحتی دارید، برایتان سخت خواهد بود که کفشی را جایگزین آن کنید. با این وجود باید در نظر داشته باشید که عمر کفش ها محدود است. همچنین تعویض برخی از کفش ها را باید در اولویت قرار دهید. برای مثال اگر کفش های پیاده روی، دویدن یا کفش هایی که روزانه استفاده می کنید کهنه شده باشند، باید سریعا آنها را با یک کفش جدید و با کیفیت جایگزین کنید.

خرید کفش

اگر بیش از 800 کیلومتر با کفش های خود راه رفته اید، به فکر خرید یک کفش جدید باشید!

همانطور که قبلتر اشاره کردیم عمر کفش ها محدود است. برای مثال کفش های ورزشی فقط برای 500 تا 800 کیلومتر طراحی شده اند. با این وجود کفش های پیاده روی عمر کوتاه تری دارند. زیرا کفش های ورزشی به نسبت کفش های پیاده روی از استحکام بیشتری برخوردار هستند.
همچنین وزن شما عامل بسیار مهمی است. هر چقدر که وزنتان بیشتر باشد، باید زودتر به فکر خرید یک جفت کفش جدید باشید. در واقع وزن زیاد عامل فرسودگی سریع کفش های شما است. اگر 30 دقیقه در روز یا به طور متوسط 3 تا 4 ساعت در هفته پیاده روی می کنید، کفش های خود را هر 6 ماه یکبار تعویض کنید. اگر روزانه 60 دقیقه یا به طور متوسط هفت ساعت در هفته پیاده روی می کنید، هر سه ماه یکبار کفش های خود را با یک جفت کفش جدید جایگزین کنید.

روند فرسودگی کفش ها

به طور کلی تمامی کفش ها پس از تولید خود در روند فرسودگی قرار می گیرند. زمانی که آنها در ویترین فروشگاه یا در انبار هستند، روند فرسودگی خود را آغاز کرده اند. برای مثال زمانی که کفش های ورزشی در انبار فروشگاه قرار دارند، محفظه های هوایی که در آنها وجود دارد به مرور تخریب می شوند یا چسب این کفش ها خشک می شود. کفش هایی که در فروشگاه ها وجود دارند به احتمال زیاد بیش از یک سال از تولید آنها می گذرد. برای اینکه کفش شما عمر طولانی تری داشته باشد، کفشی را تهیه کنید که به تازگی تولید شده است. همچنین از کارکنان فروشگاه در مورد مدت زمانی که کفش مورد نظر شما در فروشگاه بوده است، سوال کنید.

چگونه از کهنه شدن کفش هایمان جلوگیری کنیم؟

کفش های خود را متناسب با عملکرد آنها استفاده کنید. برای مثال کفش های پیاده روی خود را فقط زمانی که به پیاده روی می روید، استفاده کنید. همچنین از استفاده روزانه آنها خودداری کنید. در واقع هرچقدر که یک کفش را بیشتر بپوشیم، آن را در معرض رطوبت، ساییده شدن و باکتری های پا قرار خواهیم داد. به همین دلیل کفش هایمان زودتر خراب خواهند شد. کفش های خود را در جایی قرار دهید که در معرض هوای آزاد و نور خورشید قرار گیرند تا باکتری های درون آنها سریعا از بین بروند.
به یاد داشته باشید که جاکفشی، کیف باشگاه و مواردی از این دست جای مناسبی برای کفش های شما نیستند. برای شستن کفش های خود نیز از صابون و آب سرد استفاده کنید تا چسب کفش خراب نشود. کفش های خود را در خشک کن نیندازید. اجازه دهید که کفش های شما در هوای آزاد خشک شوند.

کفش های خود را در طول روز تعویض کنید.

بعد از یک تا دو ماه استفاده از کفش هایتان، آنها را با یک جفت کفش جدید جایگزین کنید. وقتی از هر دوی آنها استفاده کنید، تفاوت بین کفش جدید و قدیمی را احساس خواهید کرد. همچنین اگر روزانه چندین بار پیاده روی می کنید، از چند جفت کفش استفاده کنید. این کار باعث می شود که کفش های شما زمانی را برای خشک شدن داشته باشند تا روند تخریب آنها کاهش یابد.

عواملی که نشان می دهند باید سریعا یک کفش جدید بخرید!

با پیشرفت تکنولوژی ساختار کفش ها نیز هدفمند تر شده است. میزان فرسودگی برخی از کفش ها با تغییر رنگ زیر آنها مشخص می شود. همچنین اگر یک طرف پاشنه کفش بیشتر از طرف دیگر ساییده شده باشد، به این معنا است که کفش شما دیگر قابل استفاده نیست. ساییدگی پاشنه را می توانید از متمایل شدن کفش به یک طرف بفهمید.

عوارض پوشیدن کفش های کهنه

آیا پوشیدن کفش های کهنه خطرات و عوارضی دارد؟ پاسخ مثبت است زیرا کفش های فرسوده عملکرد و ویژگی های اولیه خود را از دست داده اند. علاوه بر این کفش های کهنه به جسم شما نیز آسیب می زنند. پوشیدن آنها منجر به درد پا، زانو، ساق و آسیب هایی از جمله التهاب کف پا و سندرم باند ایلیوتیبیال می شود. اگر اخیرا متوجه دردی در پاهای خود شده اید، ممکن است به علت فرسودگی کفش های شما و نشانه ای برای خرید یک جفت کفش جدید باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *