زمان مطالعه: 4 دقیقه

تمیز کردن کفش اسپرت

شستن کفش کتانی

کفش ها بیشتر از هر آیتمی در پوشش و استایل شما بیشتر در معرض کثیف شدن قرار دارند. به خصوص اگر کفش های شما سفید یا رنگ روشن باشند، این موضوع بیشتر اذیت کننده خواهد بود و می تواند ظاهر شما را نامرتب جلوه دهد. علاوه بر این مسئله بهتر است بدانید کثیف شدن کفش ها و عدم مراقبت و شستشوی مرتب و اصولی آن، می تواند کفشهایتان را دچار آسیب کند. برای تمیز کردن هر کفشی با توجه به متریال های استفاده شده در تولید آن، باید از مواد مختلف و روش های متفاوتی استفاده کرد که عدم آشنایی با این اصول می تواند منجر به خرابی کفش های شما شود. در این میان شستن کفش کتانی مهم است چون آمار استقاده از کتونی در مقابل رسمی رو به افزایش است. دز این مقاله، باشماق به یکی از روشهای شستن کفش کتانی اشاره میکند.

اهمیت شستن کفش کتانی

کفش های اسپرت و ورزشی به دلیل راحتی بالایی که دارند بیشتر از هر نوع کفشی از آنها استفاده می شود و این امر می تواند عمر کفش را کم کند. زمانی که شما کفش اسپرت به پا دارید راحتی می توانید در مسیرهای خاکی و مرطوب پا گذاشته و حرکت کنید اما غافل از اینکه گل و لای و خاک می تواند به مرور زمان داخل پارچه کفش نفوذ کره و سبب ساییدگی کفش و پارگی آن شود.
حال اگر دیگر موارد مشابه مانند باران، زباله ها و سنگ های موجود در مسیرمان را نیز به این لیست اضافه کنیم می بینیم که موارد زیادی وجود دارند که می تواند علاوه بر کثیف کردن ظاهر کفش ها، عمر آنها را نیز کم کند. پس مهم است که با مواد و روش های اصولی تمیز کردن کفش های اسپرت آشنا شده و کفش های خود را تمیز کنید تا مدت زیادی برایتان عمر کنند.

روش صحیح شستن کفش کتانی

• وسایل موردنیاز برای شستن کفش

قبل از شروع تمیز کردن کفش های اسپرت و شستن آنها، بهتر است لوازم و مواد موردنیاز خود را آماده کنید. برای این منظور شما می توانید از انواع شوینده ها مانند صابون، تاید، مایع ظرف شویی و انواع شوینده های رایج لباس، فرچه زبر برای زیر کفش و مسواک کهنه و نرم برای رویه آن، اسفنج نرم، جوش شیرین و یا سرکه استفاده کنید. البته دقت داشته باشید ممکن است کفش شما کیفیت بالایی نداشته باشد و اگر با شوینده های قوی آن را بشویید خراب خواهد شد از این رو دقت به این موارد مهم و ضروری به نظر می رسد.

نکته مهم: هرگز کفش های خود را بدون اطمینان از مقاومت و کیفیت آن داخل ماشین لباس شویی یا کهنه شور نیندازید که می تواند به کفش های شما آسیب وارد کند.

• تمیز کردن زیره کفش ها

اولین کاری که برای شستن کفش کتانی باید انجام دهید تمیز کردن زیره کفش است چرا که این قسمت بیشترین تماس را با سطح زمین دارد و در معرض آلودگی است. توصیه می کنیم قبل از شروع هر کاری کفی های کفش را در آورده و داخل آن را با نایلون یا روزنامه مچاله شده پر کنید تا در حین تمیز کردن تغییر شکل ندهد. برای تمیز کردن این قسمت از کفش با یک برس یا فرچه خشک گل و لای، خاک و کثیفی های زیره آن را تمیز کنید. اگر خاک داخل درز های کفش تمیز نشوند می توانید زیره آن را با فشار آب بشویید و با یک مسواک قدیمی آن را تمیز کنید.

 

 

• شستن کفش کتانی -رویه

"روش

بعد از تمیز کردن زیره و اطمینان از پاک شدن تمام آلودگی های آن، اگر کفش های شما بند دارد بند های آن را در آورده و کفی کفش را نیز در آورید و شروع به تمیز کردن رویه کفش کنید. در یک ظرف آب با کمی شوینده ملایم مانند صابون یا مایع ظرفشویی بریزید و با یک اسفنج یا مسواک نرم شروع به شستن رویه کفش ها کنید. البته مواد شوینده مخصوص کفش نیز وجود دارد که می توانید از این مواد نیز استفاده کنید.
ترکیب جوش شیرین همراه آب و ماده شوینده و یا سرکه همراه آب و ماده شوینده نیز می تواند کفش های شما را راحت تر و بهتر تمیز کند.

 

• شستن کفش کتانی -بندها

برای شستن بند های کفش نیز می توانید آنها را داخل یک کیسه توری قرار داده و داخل ماشین لباس شویی بیندازید یا می توانید به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه با توجه به میزان کثیف بودن بندها، آنها را داخل آب و صابون قرار داده و سپس بشویید و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شوند.

مقاله مرتبط: تمیز کردن کفش سفید

• خشک کردن کفش ها

آخرین مرحله شستن کفش کتانی، خشک کردن کفش هاست، که اگر به درستی صورت نگیرد در کفش های سفید منجر به زرد شدن آنها خواهد شد. برای این خشک کردن اصولی کفش ها می توایند مراحل زیر را انجام دهید:

• کفش ها را در مکانی قرار دهید که دمای آن ملایم باشد.
• برای خشک شدن سریعتر، از فن استفاده کنید.
• همچنین می‌توانید از دستمال های حوله ای و یا روزنامه استفاده کنید و آن را داخل کفش قرار دهید تا سریع‌تر خشک شوند و هنگام خشک شدن تغییر شکل ندهند.
• هرگز کفش ها را در نزدیک هیچ منبع حرارتی قرار ندهید، دمای بالا می تواند شکل آن را تغییر داده و چسب های آن را ضعیف کند.

 

 

منبع:

www.adidas.com

www.rei.com

باشماق استفاده از ماشین کهنه شور بجای ماشین لباسشویی را در شستن و تمیز کردن انواع کفش توصیه میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *