زمان مطالعه: 3 دقیقه

یکی از قسمت های تشکیل دهنده کفش کف آن است و البته این متفاوت از کفی می باشد. شما می توانید دانش مربط به کفی را در بخش انواع کفی مطالعه فرمایید. در واقع قسمت بالای زیره کف آن است که معمولا دیده نمیشود و بین زیره و کفی قرار میگیرد. این قسمت کمک یار زیره و برای مقاومت بالا و استحکام مدل در قالب بکار میرود. اما بعضی مدل ها فاقد این قسمت هستند که معمولا کفش های تزریق از ان جمله اند. برای تشخیص نوع کف کفش کافی است کفی داخل کفش را بلند کرده و زیر کفی را ببینیم.

تکسون Texon

البته همین اول دقت کنیم. تکسون اسم این قسمت از کفش نیست اما به افتخار تولیدکننده نامی این محصول در ایتالیا آنرا تکسون میگویند. مثلا ایرانیان به مایع ظرفشویی از هر برندی که باشد (( ریکا )) میگویند در صورتی که ریکا اسم ان محصول نیست و فقط اولین تولید انبوه موفق ایرانی به اسم ریکا بدست شرکت داروگر انجام شد و به این نام در اذهان باقی ماند. یا مثلا پفک چی توز! پس بهتر است نام دقیق این قسمت از کفش را مقوای کفی در ذهن داشته باشیم.

تکسون از پودر چرم و مواد سلولزی برای کفی و مقاوم ساختن کفش کاربرد دارد و از آن در ساخت اکثر کفش مخصوصا کفش های دست دوز استفاده میگردد. همچنین تکسون خاصیت ضد تعریق و عایق حرارتی نیز بشمار میرود. یک لایه ضخیم و مقاوم است که اگر بخواهیم در یک جمله تعریفش کنیم: مقوای خیلی ضخیم عبارت نزدیکتری خواهد بود.جنس تکسون خشک و محکم است و رویه کفش برای کار کشی ابتدا به تکسون متصل شده و نهایتا به زیره وصل می شود.

اشتروبل (کف دوز)

بعضا تولیدکنندگان تصمیم میگیرند لایه بین زیره و کفی به اندازه تکسون سخت نباشد و بجای آن از جنسی شبیه کتان استفاده میکنند با این فرق که در استفاده از تکسون با چسب به رویه کفش متصل میشود اما در این نوع کف تولیدکننده کف و رویه را با دوخت بهم متصل میکند. اصطلاحا میگویند کفش اشتروبل دوزی شده است.

معمول استفاده این نوع کف کفش های اسپرت هستند. کفش های این نوع کفش ها قابل شست شو در لباسشویی هستند چراکه تکسون به آب حساس است علی رغم استحکام بالا بهرحال نوعی مقواست و در برخورد با آب حالت خود را از دست میدهد. اما کفشهای کف دوز را میتوان به دفعات در لباسشویی شست.

با این حال برخلاف تصور عمومی که کفش های کف دوز را با دوام تر از کفشهای کف تکسون میدانند؛ کفشهای کف تکسون از نظر فنی مقاومت بالایی دارند. حال بسته به هدف از خرید کفش و کاربرد آن هردوگزینه میتواند انتخاب درستی باشد.

سایر

بعضی از مدل کفش ها نه کف تکسون هستند نه کف دوز. اغلب کفشهایی که با تکنولوژی تزریق تولید میشوند در این دسته قرار میگیرند. بعبارت ساده اصلا بعضی از کفش ها قسمت کف را ندارند اما این دلیل جبران در تکنولوژی تولید چیزی از مقاومت کفش نمی کاهد.

نکته: بعضا دیده میشود که کفشهایی به اسم کف دوز فروخته میشوند درحالی که این اظهار غلط است. درواقع بعضی تولید کنندگان برای میانبر زدن برای ارضای همه جانبه سلیقه مشتریان؛ اقدام به دوردوزی کف تکسون میکنند و کفش را به اسم کف دوز بفروش میرسانند.علامت شناخت این نکته این است که در کفش کف دوز؛ کف به جنس داخلی کفش دوخت شده است اما در کف دوزهای مصنوعی؛ فقط دور کف تکسون دوخت شده و ارتباطی با جنس داخلی کفش ندارند. این نکته معمولا حتی از دایره شناخت خرده فروشان کفش نیز مخفی و پوشیده میماند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *